Blank? No more!

Hallå!

Jag fick ett önskemål om att berätta hur tusan man gör för att slippa bli glansig i ansiktet när man använder foundation. Det finns lite olika trick, men det börjar alltid vid hudvården. Är du osäker på vilken hudtyp du har, kontakta en hudterapeut och boka in en konsultation.

Själv har jag väldigt torr och känslig hud, men även en fet T-zone. Det är lätt att tro att man har blandhy för att man både blir torr och blank, men så behöver det alltså inte vara. De flesta blir feta i T-zonen, hur snustorr man än egentligen är.

Mitt bästa tips är att köpa en riktig mineralfoundation, jag vet att de är dyra, men det är SÅ värt det när man ser resultatet. Köp dock inga "fuskmineraler" från Loreal eller andra budgetmärken. Dessutom går det att köpa billiga från i.d på nätet. T.ex www.beautyplanet.se, det blir ungefär halva priset om du skeppar hit från England. Själv har jag en vän som jobbar på BareMinerals i England, så hon köper med hem åt mig. Lyxigt va?

Till din mineralfoundation behöver du en platt kabukiborste. Min kommer från MUS och kostar 295kr. Det är äkta gethår. Eftersom de flesta äktahårsborstar är handklippta, släpper de en del hår, så det får man räkna med.

1. Häll över lite mineralfoundation i locket. Ta lite i taget.

2. Jobba in pulvret i borsten med cirkelrörelser.

3. Suddig bild, men se till att du jobbat in det såpass att pulvret ligger inne i borsten, och inte i topparna.
Sedan applicerar du i ansiktet genom cirkelrörelser. 

Ett annat tips, om man vill ha flytande foundation, är att först svepa över de partierna som brukar bli feta med ett "blothning powder". Finns på MUS för 245kr (tror jag, osäker på priset). Ett blothning powder är mycket tunnare i formulan än ett vanligt puder, och blir därför inte kakigt. Lägg sedan din flytande foundation, och sedan ett vanligt pressat eller löst puder för att fixera.

Bild på mig efter några timmar med Matt foundation Milk, samt pudret Transculent från MUS.

Bild på mig efter några timmar med Bare Minerals matte foundation Fair. Denna håller mig matt tills jag tvättar bort den, helt otroligt! Det var dessutom högsommar och jättevarmt när den här bilden togs.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar