Dag 4. Do you like wearing foundation? If so, what's your color and favourite?

Ja, jag gillar att ha foundation. Bäst gillar jag att ha mineralfoundation, det känns frächare, lättare,  kladdar inte och håller mig matt. Men jag gillar hur en flytande foundation kan täcka ALLT, bara man lägger på den rätt. När jag använder flytande foundation använder jag helst en "stippling brush".

En sån här. (googlade bilden).

Så här applicerar du med en Stippling brush: 
För en lätt täckning, klicka ut foundation på handen, eller på en pallett. Dutta med den vita delen (syntethårsdelen) så det hamnar som små pärlor i topparna. Dutta lätt ut på ett litet område i taget, och jobba sedan in med cirkelrörelser. Tryck inte för hårt! Ingen foundation ska nå de svarta håren (äkta hår, oftast gethår). Gethåren är till för att sprida syntethåren, så att det finns luft emellan.

Vill man ha basen mer täckande, gör du som ovan, fast du duttar ut foundation i hela ansiktet tills det blir jämnt. Det tar lite längre tid, men blir kanonsnyggt! Man får en air brush-liknande look.


Mina olika foundations.
*Dual foundation, Berlin från MUS (Puderfoundation). Perfekt om man bara vill jämna till hyn på en minut.
*Matt foundation Milk från MUS. Flytande, halvteckande.
*BareMinerals matte foundation Fair.
*Mary Kay Medium coverage foundation, Ivory. Den här gillar jag dock inte alls, borde slänga den. Dels så blir man kakig, och dels så är det helt fel färg. För mörk och för gul! Funkar dock när jag har brun utan sol.


1 kommentar:

  1. Hej :) Jag undrar om du har några bra tips för att få bare minerals foundations att se bra ut. Inte så torr eller så. Jag har mest problem på områden där huden inte är riktigt perfekt. Du är jätteduktig!!

    SvaraRadera